Bodensee - Konstanz - Würtsburg - Berlin

Ny lænestol Rothenburg
Brønd i Rothenburg Brønd i Rothenburg
Rothenburg Berlin campingplads
Flodpram på kanalen En lykkelig mand!
Campingpladser vi benyttede på turen:

Konstanz: Campingplatz Bruderhofer, 4 km fra Konstanz centrum, ligger ud til søen og få meter fra skoven. (Første række campingvogne er reserveret til fastliggere).

Kirchheim: Camping Seepark (god transitplads, tæt på motorvejen, man kan komme sent og holde udenfor på parkeringpladsen.)

Würtzburg: Knaus Campingpark Frickenhausen, 10 km syd for Würtzburg. Også god som transitplads. Man kan holde på specielle pladser uden at koble campingvognen af.

Berlin: Hettler & Lange Campingplatz, ca 15 km sydøst for Berlin centrum.
Udflugter:

Rheinfall Schaffhausen | Reichenau | Blomsterøen Mainau | Würtzburg | Rothenburg |
Dagbog:

Onsdag den 12.04.06
Klokken er 13.15 da vi kører fra Glostrup i gråvejr og småregn. 2 timer senere ankommer vi til Rødby og kan køre direkte ombord på færgen som sejler 15.15. 16.10 kører vi i land i Puttgarden. Der er ikke særlig meget trafik og køreturen glider fint og roligt. Det klarer op og på et tidspunkt må vi have solbrillerne frem. Fint kørevejr.

Da vi når omkring Göttingen er vi næsten halvvejs og synes at det passer fint med at stoppe, men rastepladsen er totalt fyldt op af lastbiler. Selv ude på midtergangene holder de og spærrer, så vi kan slet ikke holde der med campingvognen. Vi kører videre til næste rasteplads, men det samme gentager sig flere gange, så vi må fortsætte.

Vi kører over Kasselbakkerne for første gang med campingvognen og det er helt uden problemer. Vores Hyundai Tuscon klarer bakkerne i fin stil og det er sjældent nødvendigt at geare lidt ned. Vi er trætte nu, så vi er nødt til at finde et alternativ til de fyldte rastepladser. Vi har heldigvis taget en liste med, hvor vi har noteret campingpladser nær motorvejen ned, og vi finder en campingplads i Kirchheim, kun 4 km fra motorvejen. Vi er fremme klokken 23.10 og der er selvfølgelig lukket, men vi kan holde på deres parkeringsplads udenfor, så vi kan komme tidligt af sted næste morgen. Vi har adgang til både el og vand og kan bruge campingpladsens faciliteter. En af de ansatte hører os og kommer ud og registrerer os og tager imod betaling (16 Euro). Vi spiser et par sandwich og går hurtigt til ro. Der er dejligt fredeligt, men vi holder lidt skråt.

Torsdag den 13.04.06
Vi står op klokken 5.45 og kører klokken 6.30. Det er overskyet, men tørt og der er ikke særlig meget trafik.

På rastepladsen Jagsttal holder vi en pause, drikker kaffe og læser nye kort ind på vores nye GPS, som fungerer helt fantastisk. Det er en Garmin Streetpilot III de luxe, med tale og den viser os vej helt uden fejl. GPS'en er en rar hjælper at have med, og giver en ekstra tryghed, hvis man kommer uden for den planlagte rute.

Og udenfor den planlagte rute, kommer vi hurtigt! Vi vil gerne have vores vogntog godkendt til at køre 100 km i timen på de tyske motorveje - en såkaldt "tempo 100" godkendelse. Godkendelsen kan man få på et TÜV-kontor - den tyske bilinspektion (www.tuev.de). Vi har hjemmefra udskrevet en liste over et par af de TÜV-kontorer der ligger nær vores rute og vi indtaster nu adressen på TÜV-kontoret i Tübingen og bliver ledt direkte dertil af vores gps - herligt...

Bent går ind for at spørge om vi kan få en tempo 100 godkendelse og får besked på at de vil kigge på campingvognen i løbet af ½ time. Så lang tid, går der nu ikke før der kommer en flink mand ud og kigger på campingvognen. Han kontrollerer at dækkende er godkendt til den højere hastighed, at de ikke er for gamle (max 6 år) og at der er slingrekobling og et par andre småting og så er det bare at vente på at papirarbejdet bliver skrevet færdigt. Der går vel ½ time mere, vi betaler gebyret på 34 Euro og så er campingvognen godkendt (de godkender campingvognen alene, så kan man udskifte den trækkende bil uden problemer, hvis vægtgrænserne overholdes

Nu har vi godkendelsen, men for at få et klistermærke til at sætte bag på campingvognen, skal vi hen på motorkontoret. Godt at vi har en gps. Det er helt uproblematisk at finde adressen, men lidt sværere at finde en parkeringsplads til bil+campingvogn, for området omkring motorkontoret er ved at blive bygget færdigt. For Bent er det nu intet problem - han navigerer flot ind på forpladsen og parkerer der. Susan bliver siddende i bilen og venter, hvis nogle skulle komme og brokke sig over at vi holdt der, og imens går Bent ind og får to klistermærker til i alt 10 Euro. Det ene bliver straks sat bag på campingvognen og så kan vi køre videre og sætte hastigheden helt op til 100 km i timen på motorvejen med god samvittighed - herligt!
Alt i alt har det taget os en time og et kvarter at få tempo 100 godkendelse.

Vi kører videre sydpå, og det varer ikke længe før vi kan mærke at det går op ad bakke. Vi sætter gps'en til at vise højde og vi kommer op i 750 meters højde på vej op over de Schwäbiske alper. Heroppe er der masser af sne til alle sider. Helt hvidt er der - og vi troede at vi skulle ned til foråret!! ;o)

Klokken 15.20 triller vi ind på Campingplatz Bruderhofer 4 km fra Konstanz centrum. Vi har kørt 1138 km hjemmefra. Modtagelsen er i orden. Susans far står og venter og kan guide os ind på den reserverede plads og det varer ikke længe før kaffen bliver serveret og snakken går. Det er næsten en måned siden at vi har set hinanden, og i den periode har vi kun sms'et sammen.

Aftensmaden får vi også serveret i naboteltet og efter et par glas rødvin er vi godt trætte og går tidligt til ro. Der er stille og roligt på pladsen og vi sover skønt.

Fredag den 14.04.06
Vi står op til tørvejr og det bliver hurtigt varmere. Susan og hendes far går morgentur langt søen for at lufte Hera (Susans forældres hund). Her er meget smukt, campingpladsen ligger lidt oppe på et plateau med udsigt over søen. Søen er kæmpestor, 75 km lang og vi kan se færgerne, der "futter rundt" som busser mellem byerne på søbredden.

Inden frokost går vi alle fire en tur til havnen. Vi kan gå ad stien langs søen og der er god trafik af motionister, og børnefamilier, som nyder det fine vejr. Påskeliljerne er begyndt at blomstre og flere haver er pyntet med påskeæg og andet påskepynt. Efter gåtur og frokost kan vi sidde ude i solen foran forteltet - nu er temperaturen nået over 20 grader, så vi kan få lidt sol på vores vinterhvide arme.

Om aftenen benytter vi det gode vejr, til at få grillede koteletter i naboteltet og bagefter kan vi nyde en lille whisky med vand, så ingen tvivl om at vi sover godt. Der er rigtig smukt ud over søen i mørket, man kan se lysene på færgerne og de tændte lys i småbyerne langs vandet.

Lørdag den 15.04.06
Klokken 9.15 starter vi en 55 km køretur til Schaffhausen. Vi vil se Europas største vandfald, Rheinfall. Et kvarter senere bliver vi stoppet i tolden, da vi kører ind i Schweiz. Vi har heldigvis husket vores pas, men vi har et tæppe liggende over tingene i varerummet, og tolderen spørger, hvad der ligger under tæppet. Da vi svarer to kasser øl, bliver vi vinket frem til den hvide streg og må vente der, mens tolderen går med vores pas. Susans far må overhale og vente på os lidt længere fremme, han må ikke snakke med os, mens vi holder der. Efter et stykke tid kommer tolderen tilbage med vores pas og vi får lov til at køre videre og nu kan vi nyde den smukke køretur.

Vi kører langs den nordlige ende af Bodensee og gennem de små påskepyntede landsbyer. Senere kommer vi igennem skove og ser glenter flyve over hovedet på os. Vi følger gps'en som leder os direkte til Schloss Laufen, hvor vi parkerer gratis og går gennem slottet. Her må vi må betale et latterligt lille beløb (0,7 Euro) for at komme ud på en udsigtsplatform og se ned over det gigantiske vandfald. De skulle tage gebyr for hvert billede, der bliver taget af vandfaldet i stedet, det ville indbringe store summer! ;o)

Det er helt enormt, så meget vand, der kommer buldrende ned over klipperne. Det tordner, så vi næsten må råbe til hinanden. Der rejser sig skyer af vanddamp over de store kaotiske vandmasser. Vi går ned af en trappe med klipperne på den ene side og det brølende vand på den anden side. På vej nedad er der flere steder lavet udsigtsplatforme, så vi rigtigt kan nyde udsigten. Næsten helt nede ved vandoverfladen er der en grotte i klipperne, hvor man kan gå ind igennem og komme ud lige under vandfaldet på den anden side. Her kan man næsten række hånden ud og røre vandet, som skummet har farvet helt hvidt. Hvis man ikke bliver forpustet af turen op og ned af de stejle trapper, så kan man da blive forpustet af udsigten alene. Ude midt i vandfaldet knejser to klipper, hvor vandet fosser rundt om. Man kan sejle med nogle små både ud til klipperne og klatre op til toppen, men man skal nok lade kameraet blive hjemme, for det ser ud til at man bliver temmelig våd!

Rheinfall Schaffhausen er Europas største vandfald. Det er 150 meter bredt, 23 meter højt. Der er 13 meter dybt - og der løber 429 m3 vand igennem pr. sekund!!!
Vandfaldet er virkelig en flot oplevelse og vi er heldige at nyde det i fint vejr. Vi kører hjem og spiser frokost og slapper af inden den fælles aftensmad og cappucino, som vi nyder mens regnen begynder at tromme på telttaget.

Regnen fortsætter det meste af natten, så det er godt vi har varme i campingvognen!

Søndag den 16.04.06
Det har regnet det meste af natten, men vi klarer morgenhundelufteturen i tørvejr. Vi holder slappe-af-dag i dag og spiser påskefrokost hos naboerne. Vejret skifter hele tiden mellem regn og sol. Efter den nemme aftensmad, pølser og kartoffelsalat, læser Susan højt.

Mandag den 17.04.06
I dag står vi op til solskin - herligt. På morgenhundelufterturen går vi først igennem skoven, hvor bøgen er begyndt at springe ud. Den lysende grønne farve giver en flot kontrast til de mange mørke træstammer. Der er et fantastisk flot lys ned gennem træerne til tæppet af hvide anemoner, som skovbunden er dækket af. Resten af turen går vi langs søen, så hunden får mulighed for at hente pinde i vandkanten. Vi andre skal ikke nyde noget - vandet er alt for koldt endnu, men det må være skønt med alle mulighederne for vandsport om sommeren. Der er meget diset ud over søen, så den modsatte bred er helt skjult.

Klokken 10 kører vi en tur rundt om den nordlige del af Bodensee. Det vil sige, vi kører kun ned til havnen og tager derfra færgen over til Meersburg på den anden bred. Overfarten tager 10-15 minutter og koster 11 Euro for to personer + bil. Meersburg er en lille hyggelig by, med bindingsværkshuse, brostensbelagte gader og en stor borg, som tårner sig op over byen. Det er ikke nemt at finde en parkeringsplads i Meersburg, så vi fortsætter nordpå. Det første stykke kører vi højt oppe og har en pragtfuld udsigt ned over Bodensee. I Überlingen finder vi campingpladsen og går ind og kigger på faciliteterne. Campingpladsen ligger på søbredden og første række af campingvogne ligger direkte ned til vandet. Toilet og bad var helt OK, også til handicappede. Der var mulighed for at få fyldt dykkerflasker, så der var mange dykkere på pladsen. Pladsen virkede hyggelig og værd at besøge en anden gang.

Vi blev ført op i højlandet p.g.a. en omkørsel og videre gennem Ludwigshafen. Ved den nordvestlige del af søen, nær Bodman, ligger Marienschlucht, som skulle være en smuk slugt, men lidt svært tilgængelig i dårligt vejr. Desværre var der ingen adgang i øjeblikket, så vi fortsatte rundt langs søbredden forbi Mainau og hjem til campingpladsen. Vi nåede hjem præcis klokken 13 og nåede lige ind af porten, før den blev lukket for middagspausen fra 13-15. Flot timet. På køreturen var omgivelserne meget afvekslende, vi kørte højt oppe med en fænomenal udsigt ned over søen og de mange krydsende færger, vi kørte nede ved søbredden med skrå vinmarker på begge sider. Der var en tulipanmark, hvor farverne på blomsterne lige kunne anes, så tæt var de på at springe ud. Vi kørte igennem skovområder, med stejle træklædte skråninger. En dejlig og flot tur.

Både frokost og eftermiddag kunne vi sidde ude og nyde det fine vejr. I naboteltet fik vi dejlige grillbøffer, kartoffelgratin og rødvin. Til dessert en miniskildpadde og så blev mavemuskler og smilebånd godt motioneret, da Susan læste højt af Flemming Jensens bog "Breve til Mogens". Mogens er Flemming Jensens hund og historierne er en herlig samling af morsomme historier, mesterligt fortalt i et fremragende billedsprog.

Tirsdag den 18.04.06
Vi står tidligt op. Vejret er fint. Vi kører en tur til Konstanz centrum og går en tur i den hyggelige gamle bydel, få minutter fra havnen og togstationen. På markedet er der en farvevrimmel af blomster, frugt og grønt, duft af nyt brød og varme madretter. Den store Münsterkirke er mere overvældende end smuk, og vi er ikke helt i humør til en klatretur helt op i det høje kirketårn.

Vi handler i Aldi på vej hjem. Resten af dagen nyder vi ude i solen, 22 grader.

Onsdag den 19.04.06
Sol fra morgenstunden. Det bliver en varm dag. Vi griller pølser til frokost og nyder solen. Om aftenen tager vi en tur ind til Konstanz centrum og går en tur i storcentret Lago.

Torsdag den 20.04.06
Vi benytter det fine vejr til at køre en tur til Reichenau, en ø i Bodensee, som er forbundet til fastlandet af en dæmning med en lang, majestætisk allé af stolte poppeltræer. I brochurer har vi læst at Reichenau skulle være Bodenseeområdets køkkenhave, men vi syntes at det virkede lidt overdrevet indtil vi kom derud. Øen var dækket af drivhuse, drivbænke og marker med salat i flere forskellige farver. Overalt var der travl aktivitet med at plante grøntsager. Vi parkerede ved øens gamle kloster og gik indenfor, hvor vægge og lofter var dækket af gamle kalkmalerier, nogle af dem var stadig i klare og flotte farver. Håndværkere var i gang med restaurering, så det var ikke muligt at besøge skatkammeret - det må vente til næste besøg!

Fredag den 21.04.06
Det er varmt og solrigt, og der er rig mulighed for at nyde det fine vejr inden vi samles klokken 16 for at tage til Mainau blomsterø, få kilometer fra campingpladsen. Efter kl. 16 kommer man ind til halv pris. Vi har ventet med at tage til Mainau indtil nu, for at så mange blomster som muligt har kunnet nå at springe ud, og vi håber at de seneste dages solskin har hjulpet på processen. Vi ser mange flotte blomsterarrangementer og figurer formet af farvestrålende blomster, men det helt store overvældende tulipantæppe må vi have til gode, kun de tidligste tulipaner er sprunget ud endnu. For at komme over til øen går vi på dæmningen med fin udsigt over Bodensee til begge sider. Det er nok 25 grader og solen bager godt. Vi følger øen rundt og nyder de mange blomsterarrangementer, specielt en blomstertrappe med farvestrålende tulipaner og vandfald gør indtryk indtil vi når op af en mængde trapper til palmehuset, hvor der er udstilling af fantastiske orkideer. Hver orkide virker som et kunstværk, fint formet og med fantastiske farvetegninger. Der er mange forskellige størrelser orkideer, fra de helt bittesmå til de store overvældende.

Fra palmehuset går vi ud gennem rosenhaven, som må se fantastisk ud, når alle roserne blomstrer. Vi går nu højt oppe og kan se ned over øen og ud over Bodensee. Vi afslutter turen i sommerfuglehuset, hvor de mange store farvestrålende sommerfugle flyver om ørerne på os. En stor brun sommerfugl sætter sig på Susans skulder flere gange og kan åbenbart lide pladsen, for den følger med i lang tid.

Efter 2½ times gåtur op og ned er vi trætte i benene og når hjem og lave mad til Susans forældre inden de kommer fra blomsterøen. Orla har videokamera med og skulle lige nå at filme "alle" sommerfuglene. ;o)

Lørdag den 22.04.06
En dejlig slappe-af-dag i varmt og solrigt vejr. Vi går en tur op til den lokale købmand, en rar tur gennem forstadskvarteret med de påskepyntede haver, hvor foråret rigtigt kan ses nu. Tulipantræerne blomstrer i en overvældende mængde af hvide og lyserøde blomster. Efter gåturen begynder vi så småt at pakke sammen. Vi laver en rydde-op-sammenskudsfrokost med naboerne med mulighed for både sild og snaps og der bliver da også tid til bare at sidde og læse ude i solen inden vi henter pizzaer og spiser dem i ly af vores markise. Vi pakker markise og teltsider sammen og når lige indenfor så styrter regnen ned og bliver ved det meste af natten.

Søndag den 23.04.06
Der er virkelig kommet meget regn i nat og jorden er helt smattet og våd, så vi hjælper hinanden med at dreje de to campingvogne så det er nemmest at spænde forvognen for og få lidt "fodfæste". Et par hjælpende skub bag på campingvognene og så er vi ude på asfalteret vej uden problemer (bortset fra et par hjulspor på græsplænen). Vi tager afsked med Susans forældre, som nu kører hjem til Danmark.

Klokken 8.15 kører vi fra Konstanz og det klarer hurtigt op og solen skinner igen. Vi kører over de Schwäbiske alper ligesom på turen hertil, og nu er al sneeen smeltet. Vi nyder den hyggelige tur ad A81 hvor vi kører over lange broer med dybe dale under, mens vi hører Mozart på anlægget. Vi kommer op i 786 meters højde, men mærker ikke stigningerne som noget særligt.

Der er ikke meget trafik og allerede klokken 12.15 er vi fremme ved Knaus Campingpark i Ochsenfurt/Frickenhausen 10 km syd for Würtzburg. Pladsen er en ACSI plads, så vi giver 14 Euro pr. dag. Vi får selv lov til at vælge hvor vi vil parkere. Pladsen ligger lige ned til Mainfloden, hvor vi kan se de lange flodpramme navigere sikkert gennem det snævre farvand. En hyggelig og rolig plads. Det fine vejr fortsætter resten af dagen.

Mandag den 24.04.06
Vejret er skønt - det er lunt og skyfrit. Der har været dejligt fredeligt på campingpladsen i nat og vi har sovet godt. Efter et (gratis) bad, kører vi en tur ind til Würtzburg. Vi kører en lille omvej, for at finde en campingforhandler, men uden held. Den lille omvej fører os igennem flotte landskaber med Mainfloden på den ene side og skrå vinmarker på den anden side. Med mellemrum ligger landsbyer, som er let genkendelige med deres firkantede kirketårne i forskellige farver. Mange af landsbyerne er omkranset af voldmure med udsigtstårne.

Würtzburg ligger nede i en dal og oppe på skråningen ses Marienburg slot. Vi parkerer lige ved den gamle bro, som krydser Mainfloden. Der står statuer på vagt på broen og kigger ned på de strømmende vandmasser. Vi går tilbage til gågadeområdet, hvor der ligger en kirke på hvert gadehjørne (næsten). Byen er hyggelig og fuld af aktivitet. Folk går og nyder det flotte vejr. Efter nogle timers gåtur finder vi en bænk i solen og spiser en sandwich, mens vi ser på mylderet omkring os. På vej hjem køber vi lidt mad og får returneret vores mange pantflasker i Aldi. Vi er hjemme lidt over tre, lige i tide til en kop kaffe i solen!

En Sikorski helikopter med to rotorer overflyver os flere gange og der er masser af flodpramme på floden. Om aftenen går vi en lille tur ud på en lille ø i floden, sætter os på en bænk og nyder udsigten.

Tirsdag den 25.04.06
Det er let skyet i dag og der er stadig stor trafik på floden.

Nu har vi fået fortalt at campingforhandleren ligger på den modsatte side af floden, så vi kører over for at se om vi mangler noget! ;o) Vi køber et par småting, bl.a. en "lænestol" til Bent.

Bagefter kører vi til Rothenburg an der Taube, som skulle være Tysklands mest romantiske by (ifølge turistbrochurerne)! Hyggelig og charmerende er den i hvert tilfælde med bindingsværkshuse og gamle huse malet i pastelfarver. Der er mange små butikker og over dem hænger meget flot dekorerede butiksskilte. Fra Rothenburg fortsætter vi nordpå ad Romantische Strasse, som slanger sig gennem det smukke landskab med skovklædte skråninger, vinmarker og græs - grønne farver i alle tænkelige nuancer. Floden snor sig langs vejen, og vi krydser små landsbyer med gamle huse. En dejlig køretur. Vi er hjemme kl. 13 og kan nyde frokosten ude i solen. Temperaturen når 27 grader i dag. Senere på eftermiddagen kører vi en tur over på den anden side af floden igen, for at se byen der.

Om aftenen lover vejrudsigten regn de næste dage, så vi beslutter os hurtigt for at pakke teltet sammen, mens det er tørt og så vil vi tage endelig beslutning i morgen om vi skal forlade vores lille hyggelige oase her og fortsætte.

Onsdag den 26.04.06
Det er gråvejr og småregner, så vi beslutter at fortsætte mod Berlin. Klokken 9.30 er der afgang. Vi kører vi gennem grønne skove med hvide anemoner i massevis. Fra Swainfurt til Suhl kører vi på en helt ny behagelig motorvej, men det er ikke denne rute man skal følge, hvis man lider af klaustrofobi. Vi kører igennem flere tunneller - den længste er 7916 m! Der er ikke meget trafik, men en del vejarbejde.

Vi finder let campingpladsen i Berlin kl. 16.45, adressen er kodet ind på GPS'en. Pladsen ligger i Kleinmachnow meget tæt på motorvejen. Vi kan selv vælge, hvor vi vil stille campingvognen, så vi parkerer i første række til kanalen. Der er kun få andre campister på pladsen. Her er stille og fredeligt, campingpladsen er omgivet af et lille område med skov. Efter en kop kaffe og afslapning i solen, som er kommet frem kører vi en tur i området for at købe aftensmad. Villaerne i Kleinmachnow er store og prangende.

Torsdag den 27.04.06
Det har regnet det meste af natten, så vejrudsigten fik ret denne gang. Det virker som heldagsregn, og da vejrudsigten lover regn de næste tre dage, beslutter vi os for at vores planlagte tur til Berlin Zoo, må vente til næste besøg. Vi slås begge med den forkølelse vi pådrog os undervejs, så vi skal nok ikke ud og blive mere våde end højst nødvendigt. Vi har været i Berlin flere gange tidligere, og vores primære formål med at køre denne vej, var at køre en anden vej end den alt for kendte A7. Vi pakker sammen og klokken er 9, da vi kører igennem Berlin, muligvis ikke det smarteste tidspunkt at køre på, for trafikken er tæt, vi holder i kø flere gange, og det tager os ½ time at komme ud af Berlin.

Vi ankommer til Rostock 12.15 og kommer med færgen klokken 13. Klokken 16.55 ruller vi ind på vores parkeringsplads i Glostrup og 1 time senere er campingvognen tømt. Vi har kørt 2.738 km siden vi startede hjemmefra.

Fredag den 28.04.06
Så er campingvognen vasket, de sorte striber er fjernet og den er parkeret på sin vante plads.
Det har været en dejlig tur og vi har set masser af forår i det sydtyske. Vores oplevelse af Tyskland som campingland har været positiv og vi er klar til at lægge planer for næste tur - sommerferien venter allerede om godt to måneder!