Vi er: Bent på
54 år, kursuskonsulent og Susan på 40 år, webdesigner.
Vi har været gift i 14 år og har nu taget en stor beslutning
om at "rive et år ud af kalenderen" og rejse rundt
i Europa i en Autocamper i et års tid. Vi vil gøre
det nu mens vi kan og ikke vente til "når vi skal pensioneres".
Tirsdag
den 05.09.2000 - ideen fødes!
Efter en periode med sygdom og manglende energi taler vi med nogle
venner om, hvordan man kommer videre og får energien tilbage.
Vi er altid glade, når vi rejser, så hvorfor ikke gøre
det noget mere?
Vi
bruger køreturen hjem fra Jyderup til at snakke om mulighederne
for at rejse i et helt år. Kan det lade sig gøre? Vi
er begge tændt på ideén, men der er lang vej
og mange spørgsmål som skal afklares: Kan vi få
økonomien til at hænge sammen, hvis vi sælger
huset?
Vi
kører ind forbi Neergaard camping på vejen hjem og
ser på forskellige autocampere. Der er autocamperudstilling
i Düsseldorf den 30. septemper til 8. oktober, hvor alle de
nye modeller bliver præsenteret.
Der
er utrolig stor forskel på autocampere. Der er alkovemodeller,
hvor man sover i alkoven over førersæderne. Det giver
lidt mere plads i resten af bilen, men man skal til gengæld
op og kravle hver gang man skal sove. Der er halv- og helintegrerede
modeller, hvor man har åbent fra førersædet og
ud i opholdsrummet. Det giver en større rumfornemmelse, og
man kan have en seng redt op hele tiden. Det er denne type, der
tiltaler os mest.
Vi
begynder at kigge på autocampere på Internet. Hvad findes
der af modeller? Hvad koster de? Kan man få en rimelig brugt?
Vi
kører til Roskilde, PJ Vans for at se på autocamper.
De har ingen campere hjemme, men får 3 modeller (Dethleffs)
hjem efter udstillingen i Düsseldorf. Vi ser lidt på
campingvogne, man får meget for 100.000 og det er muligt at
få indretningen, som vi ønsker det meeeeenn......
Vi
kører lige ind forbi Neergaard for at se igen. Vi snakker
med Freddy Sørensen, som føder en ny idé: Vi
kan købe en autocamper på grænseplader, hvis
vi skal være væk i mere end 6 måneder. Det vil
spare en del på budgettet. Hvis autocamperen registreres på
grænseplader, skal man ikke betale moms, afgift og vægtafgift.
Nu
er vi ikke i tvivl længere. Vi er til autocampere! Priserne
på grænseplader overbeviste os endeligt.
For
at afprøve om vi overhovedet kan "holde ud" at
bo i en autocamper, lejer vi i uge 40 en Chausson Welcome 70 hos
Neergaard og mødes vi med Freddy og Neergaard på Düsseldorf-udstillingen.
Freddy viser os forskellige alternativer og øverst på
ønskesedlen står nu en Hymer 574, en Bürstner
574 og en Chausson Allegro 69. Udstillingen er kæmpestor og
vi er næsten helt bedøvede med indtryk. Bagefter kører
vi til en campingplads i Obernai i Alsace, møder Susans forældre
og afprøver campinglivet i en uges tid. Undervejs træffes
beslutningen. Danske
Bo har vurderet vores hus. Hvis vi sælger huset, er der råd
til rejsen. Nu ser det endelig ud som om det bliver muligt at komme
af sted. Vi sætter huset til salg og efter 6 måneder
lykkes det, og så bliver drømmen endelig til realitet!
Nu
skal vi bare ud og købe autocamperen. Det er ikke så
nemt at få drømmebilen leveret med så kort varsel.
Der er op til flere måneders leveringstid. Vi må finde
en autocamper, som allerede er i landet. Neergaard har mange autocampere
stående, men desværre ikke en, der opfylder alle vores
tre hovedkrav, som er:
- to
forsæder, der kan drejes og blive en del af "opholdsstuen"
- en
fast opredt seng (ikke for lille, vi er store mennesker!)
- bad/toilet
i en passende størrelse
PJ
Van havde en Detleffs, men pladsen over førersæderne
var optaget af en seng, og så kommer vi til at mangle skabsplads.
Niels
Brændekilde har en Frankia - vario space hjemme. Meget smart,
med en seng, der bliver "skudt ud" i siden. Det giver
ekstra meget plads på badeværelset. Desværre er
det en alkovemodel, og det er vi ikke vilde med.
Vores
sidste forsøg er hos Vendelbo Vans i Tårs. Og nu lykkes
det. Vi finder en Knaus Sun Traveller, som opfylder alle vores ønsker
og kan leveres på kort tid. Vi aftaler ekstraudstyr som parabolantenne
og sattelitmodtager, tv/video, ekstra batteri, markise, cykelholder,
fartpilot, bak-tv, vand- og gasudtag på siden af bilen, så
vi kan sætte en gasgrill til og hente vand udenfor. Vi tager
med toget over og henter autocamperen den 15. maj 2001.
Og
så skal vi lige ordne et par andre praktiske ting: Skatteforvaltningen
vil have en postadresse og vil gerne have, at vi lige kommer forbi
inden vi tager af sted, så der ikke er noget udestående.
Vi melder flytning til folkeregisteret. Det bliver registreret som
"flytning til udlandet". Det er lidt underligt at tænke
på!
Det
gule sygesikringsbevis gælder normalt kun 1 måned ved
ferierejser, men der findes en formular (paragraf 111), hvor man
kan ansøge om at få sygesikringskortets gyldighed forlænget
til et helt års ferierejse. Det er rart, for en rejseforsikring
for et år, koster ellers 10-15.000 kr.
Vi
får forsikret både autocamper og indbo hos Tryg-Baltica
og alle
vores møbler får vi opmagasineret hos Bryde og sønner.
Og så er vi ved at være klar.
|