13.
august
Regnvejr, regnvejr, regnvejr.
Vi
vasker bilen, det pynter, når alle fluer og vejsnavs bliver
fjernet. Ellers tager vi bare en hygge/ slappe af dag.
Vi
sender en mail for "campingfatter", og som tak for hjælpen,
laver han en fin holder til vores "optaget af autocamper-skilt",
som vi kan have stående på en campingplads, hvis vi
forlader pladsen og kører en tur.
14.
august
Det har regnet i nat, men nu ser vi solskin, og må have solbrillerne
frem på køreturen til Edinburgh.
Vi
ankommer til Edinburgh ved elleve-tiden. Efter frokost tager vi
bussen ind til Edinburgh. Da vi stiller os i kø til bussen,
får vi lidt undervisning i engelsk kø-kultur. Vi er
kommet til at stille os det forkerte sted, så vi har sprunget
to engelske par over i køen. Det laver de lidt gas med, og
da vi fortæller at vi ikke forstår hvad de mener, så
får vi fortalt hvordan alle står pænt i kø
i England, med et stort smil. Vi svarer igen ved at stille os pænt
til side, da vi skal ind i bussen, så englænderne kan
komme først. Så kom grinene frem igen.
Fra
centrum tager vi en taxa ud til Danmarks konsulat. Vi skal have
en underskrift på nogle papirer til vores hussalg. Bagefter
tager vi bussen tilbage til centrum og går en tur. Vi får
sendt et par postkort, og forsøger at skaffe færgebilletter
til Irland, men køen er alt for lang.
Efter
nogle timer tager vi tilbage til campingpladsen, for at slappe lidt
af inden vi skal til Tattoo klokken 21. Det er stadig tørvejr.
Vi håber at det holder tørt i aften.
Vi
tager bussen ind til Edinburgh, så vi er der en time før
Tatooet starter. Vi regner med at vi så kan nå at gå
en tur i det gode vejr!. Vi står af bussen ved "The royal
Mile", tæt ved slottet. Der står en mængde
mennesker linet op på fortovet, der er afspærringer
og politi. Vi regner med at der er et eller andet "event"
undervejs. Det er jo festival uge i Edinburgh. Vi spørger
en af kontrollørerne: Hvad er det folk står og venter
på?". Vi får besked på at det er folk, som
allerede har billetter til Tatooet, som bare står og venter
i kø på at komme ind!! Pludselig synes vi også
at det er en god ide at tilslutte os til køen - nu ved vi
jo alt om engelsk køkultur.
Vi
kan se at menneskemængden starter oppe ved slottet og fortsætter
langt ned af vejen. En politimand styrer folk med friske bemærkninger
og store smil. Folk står tålmodigt og venter, og bevarer
også det gode humør - og hvordan kan man andet? Vi
skal til Tatoo og vejret er vidunderligt, det er klart og tørt
vejr, kun nogle få skyer og det er omkring 18 grader. Det
bedste vejr, vi har set i flere dage, og så på en Tatoo-aften.
Skønt!
Klokken
20.15 bliver portene åbnet og vi bevæger os i sneglefart
op mod slottet. Politifolk styrer folk, så de bagfra kommende
menneskemængder bliver stoppet og holder en pause, før
de også kan gå frem. Det medfører at der aldrig
bliver et for stort pres på folk, men at man kan gå
stille og roligt op og finde sin plads. Vi skal sidde på næstøverste
række på en af de store sidelægter. Fine pladser,
vi kan se alt. Sæderne er små, og vi sidder tæt,
men det er OK.
Inden
showet starter, fortæller kommentatoren at der er folk fra
hele verden til stede, og han får folk til at råbe højt,
når deres land bliver nævnt. Der er ikke så mange,
der råber, da han siger Sverige og Danmark, men enkelte var
der dog. Vores sidemænd var fra Wales!
Det
er stadig lyst, men mørket begynder at falde på. Vi
kan se lysene fra Edinburgh i baggrunden, og Edinburgh Castle, flot
belyst af store fakler og projektører, er med til at danne
den rette stemning.
Showet
begynder selvfølgelig med skotsk militærorkester med
sækkepiber og trommer. De kommer marcherende ud fra slottet.
Traditionelt og flot, med 200 musikere.
Et
underholdende element er "The Light Division Band and Bugles".
De har været brugt som frontløbere i hurtigmarcherende
krige, så de spiller meget meget hurtigt, og går i il-march.
Det både lyder sjovt og ser sjovt ud, men det må være
utroligt anstrengende at skulle holde et så højt tempo
og samtidig spille i takt!
Der
er indslag med musik og sabeldans af russiske kossakker, højlandsdans
accompagneret af sækkepiber, traditionel polynesisk dans,
flot opvisning fra den norske konges garde, "Lord of the Dance"
med irsk dans, og flere militære bands. Et tableau viser skotternes
tapre deltagelse i forskellige krige. Utroligt at tænke at
det vi ser i aften, har baggrund i militær og krig.
To
kameramænd med store kameraer løber rundt og forsøger
at optage hele showet. Det er underholdende at se, hvordan de gang
på gang må kaste sig baglæns, for ikke at blive
løbet ned af de hastigt fremstormende optrædende.
Aftenens
show bliver vist på TV på BBC den 25 august. Vi sidder
på næstøverste række på en af sidelægterne!
Som
afslutning på finalen, hvor alle deltagere fylder hele scene-pladsen
ud, spilles "sgu' gammelt venskab..", (de bruger en anden
tekst herovre!) og alle tilskuerene krydser armene og gynger
med i takt. Det ser ret fantastisk ud, når man kan se at alle
er med.
Efter
det fantastiske show, følger vi menneskestrømmen ud
af slottet og går gennem den mørke by over til busstoppestedet.
Vi når sidste bus hjem. Vejret er stadig fantastisk.
15.
august
Er vi røget ind i en stime? Vejret er fint igen i dag, så
vi klager ikke. Vi kører mod sydvest, forbi Glasgow og ned
til Electric Brae på vestkysten. Vi har læst om et optisk
fænomen, hvor det ser ud som om man kører ned ad bakke,
selvom vejen i virkeligheden går opad. Det lyder lidt utroligt,
det må prøves!
Vi
holder pænt ind til siden, vi skal lige læse forklaringen
på en sten og så efterprøve fænomenet.
Det er rigtigt nok! Vi holdt helt stille og både Bent og jeg
var 100% overbevist om at vi holdt med "snuden" nedad
og ville trille forlæns ned ad bakke. Det gør vi ikke.
Da Bent slipper bremsen, så triller vi langsomt, men sikkert
baglæns - op ad bakke!!! Vi prøver et par gange med
samme resultat. Underligt at sanserne kan snyde en så meget!
Vi
spiser frokost på en lille rasteplads ned til vandet, med
en kanonflot udsigt. Størstedelen af køreturen i dag,
kører vi langs kysten med bjerge på den ene side, og
havet på den anden. Vi fortsætter til Cairnryan og Stranraer
og undersøger prisen på færgebilletter til Irland.
Det er
hurtigst (1 time) og billigst (men alligevel temmelig dyrt) at sejle
over fra Cairnryan til Larne, så vi køber billetter
til i morgen og finder så den nærmeste campingplads,
hvor vi bare skal have en enkelt overnatning.
Vi
bor lige ned til vandet og ser den smukkeste røde solnedgang
og da mørket falder på har vi udsigt til lysene i Stranraer
i den anden ende af bugten.
Ved
ti-tiden om aftenen begynder det at regne.
16.
august
Mund- og klovsygen giver stadig problemer i England, så vi
tømmer køleskabet for mælk og kød, inden
vi skal til Irland. Vejret er fint, da vi kører mod færgen
og vi ankommer i god tid. Bent bliver bedt om at bakke om bord,
så vi kan holde midt i skibet sammen med de andre høje
køretøjer.
Vi
skal sejle med en stor højhastigheds katamaranfærge.
Overfarten tager kun 1 time og vandet er helt stille, ingen store
bølger (kun dem færgen laver med sit kølvand).
Klokken
12 ankommer vi til Irland og efter at vores dæk er blevet
spulet over med desinficerende middel, og vi har lovet at vi ikke
har mælke- eller kødprodukter med, kører vi
sydpå mod Dublin. Vi overvejer at lægge vejen udenom
Belfast, men kører alligevel igennem. Vi er lidt usikre på
situationen i Nordirland, men dem vi har talt med har overbevist
os om, at vi ikke vil møde problemer. Belfast
er en stor by, med meget industri og forskellige beboelsestyper,
og masser af trafik.
Vores
første indtryk af Irland er, at det er en meget frodig og
grøn ø. Der er grønne marker og græs
overalt når man kigger ud over landskabet. Der er ikke så
mange får, men mest køer.
Vi
møder en del trafik. Der er mere trafik her end i Skotland.
Nogle områder virker ret fattige, men vi kører igennem
mange små hyggelige landsbyer. Irland er en stor ø,
der er faktisk store afstande mellem storbyerne.
Vi
stopper ved en Tesco. Vi skal have fyldt køleskabet op igen,
og vi benytter stoppet til at spise frokost på parkeringspladsen.
Imens kommer der en kæmperegnbyge. Da vi kommer lidt længere
sydpå begynder regnen igen. Det regner så meget at det
er svært at se ud og vandet ikke kan komme væk fra vejen,
men løber langs siden i store bække. Efter en times
tid kommer vi pludselig ud på helt tør vej igen. Her
har det slet ikke regnet. Vi får et par byger mere inden vi
når frem.
Vi
venter spændt på grænsen, men vi opdager den slet
ikke. Der er ingen kontrol eller markeringer. Vi kan se at vejskiltene
ændrer sig og markeringerne på vejene ser anderledes
ud, men ellers ved man ikke om man har passeret grænset. Nogle
vejskilte (hvide/sorte) viser distancer i miles, mens andre (hvid/grønne)
viser distancer i km. Vejskilte viser bynavne på både
irsk og engelsk.
Da
vi nærmer os Dublin bliver trafikken helt slem. Vi holder
en del i kø, men når frem til campingpladsen ved fem-tiden.
Campingpladsen ligger lige ud til motorvejen, faktisk er der en
frakørsel fra motorvejen direkte ind til campingpladsen.
Vi bestiller to overnatninger og bruger aftenen til at slappe af.
Vi
ser irsk fjernsyn, irsk er IKKE til at forstå. Det lyder som
en blanding mellem finsk, hollandsk og russisk! Vi ser i nyhederne
at der har været et uheld ved Liffy-floden (der løber
gennem Dublin). En tankvogn er kørt galt, og olie er løbet
ud i floden. En stor naturkatastrofe.
17.
august
Vi tager sightseeing-bussen ind til Dublin klokken 10. Den afhenter
folk lige uden for campingpladsen. Turen ind til centrum tager 1
time. Der er en del trafik. De billetter vi har købt til
bussen gælder hele dagen, og vi kan stige af og på busserne,
som vi har lyst til.
Vejret
er skønt til bytur, blandet sol og skyer og omkring 19 grader.
Vi tager bussen et par stoppesteder, før vi står af
og går en tur igennem byen. Vi ser lidt på forretninger
og går bare og nyder stemningen. Der er utroligt mange mennesker
på gaden, men der er et roligt tempo. Vi får indtryk
af, at folk har tid nok, de går og hygger sig, og nyder det
gode vejr.
Vi
spiser en let frokost på første etage i et storcenter
og har udsigt over en stor park, så da vi er færdige,
går vi en tur i parken og sidder lidt på en bænk
og kigger på de mange mennesker som spiser frokost i parken,
nyder solen eller bare går tur.
Rundt
om parken er hængt malerier op, på en fire dages udstilling,
så vi får lidt kulturelle indtryk, mens vi går
langs muren og ser de mange billeder. Hestevogne står klar
i baggrunden, til at køre turister rundt i byen.
Vi
har fået lidt ømme fødder, så vi tager
en ny bus resten af rundturen; forbi et par store flotte kirker,
Guiness bryggeriet og andre seværdigheder. Vi står af
ved O'Donnel Street og går rundt i 1½ time mere. Vi
skal selvfølgelig også lige ind på en irsk pub
og smage en øl inden bussen returnerer til campingpladsen
klokken 16. Vi har lige sat os ind i bussen, så kommer der
en ordentlig regnskylle. Endnu en gang er vi heldige med timingen.
18.
august
Vi kører fra Dublin mod vest. Bent har tit sunget sangen
om Galway Bay, så nu må vi se Galway og bugten. Vi starter
i regnvejr, men det klarer snart op. Det bliver en dag med blandet
vejr, både regn, sol og skyer.
Vi
kører lige en lille omvej rundt om Mullingar. Vi vil se en
meget flot kirke, The Cathedral of Christ the King, som vi har læst
om. Kirken er ikke specielt stor, men meget flot. Der sidder en
række mennesker andægtigt derinde og venter på
at komme til skrifte. Vi går op og tænder et lys, mens
vi tænker på venner og familie i Danmark, som vi plejer,
og så fortsætter vi vestpå.
Denne
del af Irland minder meget om Danmark. Vi kører igennem mange
hyggelige landsbyer med meget farvestrålende facader. Det
ser festligt ud.
På
et tidspunkt holder vi stille for at lade et begravelsesfølge
passere. De efterladte går efter rustvognen og efter dem kommer
der en lang stribe af biler.
Der
er meget trafik og vejene bliver dårligere jo længere
vi når vestpå. Vi bliver godt rystet i dag. Hvis vi
havde haft piskefløde i køleskabet, så var det
da blevet til flødeskum på køreturen i dag!
Da
vi når til Galway er der rigtig meget trafik, og det er svært
at komme til at parkere i byen med autocamperen. Det er jo også
bugten vi kommer for at se, så vi kører ned forbi havnen
og ud ad kystvejen langs bugten. Vi ser en stor flok svaner, og
parkerer i vejkanten, så vi kan spise frokost med udsigt over
Galway Bay.
Vi
vil gerne nå et stykke nordpå i dag, så vi fortsætter
mod Knock. I Knock findes et relikvie, som er meget helligt og lige
præcis i denne uge er rigtig mange mennesker samlet til bøn
to gange dagligt. Muligvis derfor er kontoret på campingpladsen
tomt, og pladsen ser temmelig kedelig ud. Vi har kørt langt,
men vi bliver enige om at fortsætte til Sligo. Vi ankommer
først til Sligo campingplads klokken 17 og vi er heldige
at få en plads, der er kun to ledige.
Der
er en del støj på pladsen. Vi er tæt på
byen, og der er både trafikstøj og temmelig mange børn,
men vi er trætte og skal nok falde til ro. Vi nyder en lille
whisky og går tidligt i seng. Det regner meget.
19.
august
Vi står
tidligt op, og klokken 8.20 er vi klar til at køre. Vi starter
i fint vejr og kører mod øst. Vi har læst om
Glencar vandfald, som vi vil prøve at finde. Vi kører
ned af en lille snoet vej, og efter et par kilometer åbenbarer
et vidunderligt syn sig foran os. En stor sø ligger i læ
af bjergene, vandoverfladen er spejlblank og bjerget, træerne
og skyerne spejler sig perfekt i vandoverfladen. Vi må ud
og gå en lille tur og nyde udsigten og en utrolig stilhed.
Luften er ren og dufter af våde fyrretræer.
Vi
kører et lille stykke længere og ser så et skilt,
der peger mod vandfaldet. Vi behøver dog ikke skilte, vi
kan bare gå efter den tordnende lyd af vand der falder. Vi
følger stien mod lyden, og har floden ved siden af os hele
vejen. Så krydser vi en lille bro og kommer rundt om et hjørne,
og der ligger vandfaldet lige foran os. Et storslået syn.
Vi går op ad trapperne, så vi kan komme næsten
op til toppen af vandfaldet. Luften er tæt med vanddråber
fra vandfaldet, som falder ned i en lille sø og løber
videre ud i floden. Der er træer på begge sider. En
rigtig lille oase. Det var en god oplevelse og vi fortsætter
østpå gennem nogle flotte landskaber.
Vi
når lige at tanke op, før vi når grænsen
til Nordirland igen. Diesel er næsten 3 kr. billigere pr.
liter i Irland end i Nordirland. Efter at vi har krydset den usynlige
grænse bliver det helt overskyet og vi får jævnligt
regnbyger.
I
flere byer kører vi forbi politistationer, og det er et nedslående
syn. Politistationerne er fuldstændigt hegnet ind i meterhøje
hegn og ståltråd. Der er høje udkigstårne
og overvågningskameraer, som også er indhegnede. Ingen
tvivl om, at der er nogle konflikter her i området. Vi mærker
dog ikke noget til uro, der er ikke mange mennesker på gaderne.
Det er jo søndag i dag, så vi ser flest mennesker ved
kirkerne.
Vi
kører igennem Londonderry, en utroligt smukt beliggende by,
med en flod, der skærer sig igennem byen. På en blå
bro i to etager, kan man krydse floden. Det virker uvirkeligt at
dette er et af de steder man oftest hører om, når der
er uro i Nordirland.
Da
vi kommer længere nordpå, ændrer landskabet sig.
Det bliver mere bakket og der er bjerge i baggrunden. Nu ser vi
også flere og flere fåreflokke.
Vi
kører langs nordkysten, og her er der dramatisk udsigt med
høje klipper. Vi kører lige forbi Bushmill distelleriet
og må lige have en lille smagsprøve med på en
irsk whisky inden vi kører til Giants Causeway. Vi har irske
penge, men næsten ingen engelske, så vi "får
lov" til at betale med de irske, men det er ikke nemt. I den
irske republik skal vi bruge irske penge og i nordirland engelske.
Bare euroen var indført!
Ved
Giants Causeway betaler vi 3 £ for at parkere og kører
med en lille bus ned fra de høje klipper nogle kilometer,
og så er vi ved fænomenet "Giants Causeway".
Det er nogle helt specielle klippeformationer med fem-, seks- og
syvkantede sten"stolper", som står op af hinanden.
Folkesagnet siger at det er kæmpen Finn MacCool, der har kastet
stenene, for at bygge en vej til Skotland, hvor han skulle konkurrere
mod en anden kæmpe.
Den
virkelige historie er, at det er lavaformationer. Lava er strømmet
op af huller i kridtlagene og er blevet meget hurtigt afkølet
og har beholdt formen. Nogle steder ligger den stivnede lava i store
kugler, det er et helt specielt syn. Der er mange mennesker og stedet
virker lidt nedslidt af alle turisterne.
Vi
følger kysten østpå, men nu regner det og det
er blevet så diset, at vi ikke engang kan se havet fra klippetoppen.
Vejen er temmelig snoet og vi kører i nogle meget smukke
dale, men vi kan desværre kun ane udsigten. Vejret er for
dårligt. Vi finder vores campingplads i en skov på nordøstkysten
(Glenariff Forest Park). Der er kun 20 pladser på hele campingpladsen,
men kun fire af dem er optaget, så vi finder nemt en tom plads.
Der er ingen på kontoret, men et opslag fortæller at
skovfogeden kommer hver morgen og aften og opkræver pengene.
Nu må vi håber at han vil modtage irske £, vi
har ikke nok engelske! Nu regner det rigtigt meget og så løber
vores gasflaske selvfølgelig tom, så Bent må
ud og skifte gas i regnvejret!
|