Rejsedagbog

Links
Forside

24. september
Vi kører fra Bourges mod Dole, en strækning på godt 300 km. Det er utroligt tåget, da vi starter, så vi er nødt til at holde et roligt tempo, og kører bare efter GPS'en. Vejskiltene er for svære at se!

Ved 11.30 tiden klarer det op, og solen kommer frem. Vi kører igennem nogle smukke områder, og når frem klokken 13.45. Ved indkørslen til campingpladsen bliver vi modtaget af Orla, som viser os på plads.

Det er utroligt dejligt at møde Orla og Conny igen og der bliver udvekslet knus inden vi får camperen på plads. Der er temmelig vådt på græsset, de har haft regn her de foregående dage.

Orla har fundet to gode pladser til os, ved siden af hinanden, så han går i gang med at slå telt op, mens vi sidder og "hepper".

Vi laver sammenskudsfrokost og middag og så bliver der ellers snakket til den store guldmedalje. Vi skal indhente fire måneders nyheder, og vi kan heldigvis sidde ude og nyde det nu gode vejr imens.

25. september
Conny har fødselsdag, så vi holder fælles morgenbord, inden vi kører en tur ind til byen og handler i et indkøbscenter.

Vi sidder ude og nyder det gode vejr og om eftermiddagen cykler vi en tur. Der ligger en flod med nogle gamle brobuer og et fald på vandet, som er meget spektakulært, så vi får taget nogle gode billeder.

Orla og Conny har forskellige ting med til os, som vi ikke har kunnet skaffe i udlandet, nye danske bøger og hilsner fra vennerne. Højdepunktet på dagen er at vi bliver inviteret på flæskesteg hos Orla og Conny. Vi har ikke spist flæskesteg i fire måneder, så det bliver næsten en blanding af juleaften og fødselsdag. Skønt!

Da vi er næsten færdige med at spise, kommer der gæster! Først kommer Jytte og Arne (Susans fars kusine og hendes mand) forbi med lykønskninger og blomster. De er kørt fra Tyskland og er på vej til Spanien i deres camper. Senere kommer Bjarne - en dansker som bor på campingpladsen forbi, og som har mødt Susans forældre på en anden campingplads. Det viser sig at Bjarne kender Bent i forvejen. Verden er ikke altid så stor, som man forventer!!

26. september
Det er lidt diset og fugtigt til morgen, men det varer ikke længe, så vinder solen og det bliver dejligt vejr.

Vi cykler en tur ind til Dole, forbi floden, søen og over broen. Hver gang vi passerer floden med ænderne, skræpper de op, som om de forventer at vi har brød med til dem. Vi parkerer cyklerne og går en tur. Dole er en hyggelig by med gamle huse, en stor kirke på toppen af bakken og masser af små forretninger. Der er små smalle gyder med skæve skygger og grå/gule gamle huse.

Vi går op ad bakke op til kirken, og går ind og kigger. Bagefter går vi igennem byen og ser en flot broncestatue af fire siddende mennesker.

Vi trasker lidt rundt og cykler hjem ved et-tiden. Vi nyder resten af dagen sammen med Susans forældre og sidder ude indtil det bliver for køligt.

27. september
Det er solskin og skyfrit. Vi bliver tilbudt en køretur af Susans forældre, for at se på en campingplads lidt længere mod syd. Da vi kører forbi floden ser Susan en isfugl, der flyver i solen og glimter som et blåt lyn.

Vi ser på et par campingpladser, den ene ser hyggelig ud, men de ligger temmeligt langt ude på landet.

På hjemturen kører vi i "Cora", et stort butikscenter og køber blandt andet en lille elektrisk varmeovn og en elkogeplade. Vi betaler normalt et fast beløb for strøm, så vi kan ligeså godt bruge el til opvarmning og madlavning og spare lidt på gassen.

Resten af dagen slapper vi af og nyder livet. Vi kan sidde og studere de aktive gråspurve og mange andre småfugle i buskene.

28. september
Vi går morgentur langs floden og ser en fiskehejre. Det er utroligt flot vejr.

Bent og Orla kører i byen og handler og laver en smart spildevandsløsning, som kan bruges, hvis der ikke er et stort afløb til vandet.

Resten af dagen slapper vi af og nyder livet. Om eftermiddagen hiver Bent guitaren og sanghæfterne frem, og så er der "koncert" i det fri.

29. september
Vi går morgentur langs floden og ser fiskehejren igen. Ænderne skræpper op, da vi forstyrrer dem.

Det er regnvejr, men det er markedsdag, så vi skal alligevel lige op og se på markedet foran kirken. Vi tager regntøj på og går til byen alle fire. Der er masser af mennesker på markedet. Vi køber melon og radiser og går bagefter en lille tur gennem byen i regnvejret. Vi går tilbage og køber flute og varme stegte Bresse-kyllinger med hjem til frokosten.

Bagefter begynder Orla at pakke sit fortelt sammen, og vi pakker vores småting og lægger ruten ind på GPS'en.

30. september
Vi står tidligt op, og er klar til at køre klokken 8. Det er diset, men tørt.

Vi kører sydpå mod Carpentras, og starter på motorvejen, men på et tidspunkt bliver vi trætte at det og kører ad landevejen i stedet for. Nu kan vi rigtigt følge med i denne kønne strækning. Vi kører igennem små maleriske landsbyer, med bjerge på højre side og Rhone floden på venstre side. Der er vinstokke på både tilgængelige og meget utilgængelige skråninger - ja selv i altankasserne. Vi kører også forbi masser af æbletræer og majsmarker.

Ind imellem de idylliske scenerier virker det lidt grotesk at der ligger store industriområder og atomkraftværker, men det gør der.

Vi ser utroligt mange autocampere undervejs, de fleste af dem er tyske.

Vi holder pause med udsigt over Rhonefloden, hvor to fiskehejrer og to lystfiskere konkurrerer om fiskene.

Efter en times landevejskørsel kører vi tilbage til motorvejen, for ikke at bruge hele dagen på turen. Vi ankommer til Carpentras klokken 14.30 og vi kan godt mærke at vi er kommet 400 km. sydligere. Det er noget varmere her og solen brænder varmt.

Orla og Conny ankommer en time senere, så vi holder kaffen klar til de dukker op. Der er ikke ret mange campister på pladsen, men den er meget hyggelig. Der er hække omkring hver eneste plads og der er mange træer og buske. Vi får fortalt at der er 15 minutters gang ind til centrum, det må vi efterprøve i morgen.