Rejsedagbog

Inden rejsen

Forside

19. juni
Så er det blevet "Store vaskedag". Bent vasker sengetøj og alt bliver rystet og nusset. Selv madrassen bliver hevet udenfor og banket godt.
Vejret er dejligt, solskin og varmt.

Vi sidder udenfor og kan se nogle kæmpestore kaniner i udkanten af græsplænerne. De er godt nok store.

Ellers er der tid til afslapning og sent på eftermiddagen cykler Susan en tur for at se mere af omegnen. Det bliver dog kun til villakvarterer og en god gang høfeber.

20. juni
Vi cykler ind til stoppestedet, og tager bussen ind til byen. Vi noterer os hvilke buslinier, der stopper her, så vi kan finde den rigtige bus, når vi skal hjem.
Det bliver en god lang gåtur i byen. Vi står af ved centrum og går ned af High Street, og ind gennem en smøge og kommer ind i et aktivt, hyggeligt miljø med gamle huse, forretninger og masser af mennesker. Vi finder et skilt, der peger mod biblioteket. Vi må prøve at finde en Internetforbindelse. Først går vi ind i en lille telefonshop, og spørger om de kan teste vores telefon. Vi han nu ikke kunnet få Internetforbindelse i flere dage, og er rimeligt frustrerede over vi ikke kan læse mails. De kan ikke teste telefonen, men bekræfter at vores telefonnumre og opsætninger ser korrekte ud (det er de også, det har jo virket for et par dage siden). Vi kan ikke få nogen forklaring på hvorfor opkaldet fejler, men bliver anbefalet at bruge Vodafon som udbyder.

Nå - vi finder biblioteket og HURRA, der er mulighed for at bruge en Internet pc. Vi læser vores mails, sender selv et par stykket og checker bankkontoen. Det er rart at kunne kommunikere igen.

Vi prøver om en Nokia forhandler kan hjælpe med vores telefon, men han giver os bare et telefonnummer til Nokia. Han yder ikke service på udenlandske telefoner!

Vi slentrer rundt i byen og spiser frokost (en sandwich) på en pub. Bagefter går vi ned til borgen. Der ligger en dejlig park udenom, så vi finder et roligt sted ved en lille sø og hviler fødderne, mens solen varmer. Det ser ud til at være et yndet udflugtssted og frokostpausested. Der er lige som Kongens have, når solen skinner.

Vi går rundt om borgen, og går så videre for at finde busstationen. Så skal vi bare finde en bus hjem. Bent spørger om hjælp, og får som svar at "vores" bus først kører om 45 minutter. Vi spørger uforstående igen. Hvad med en af de andre busruter, men nej - alle busserne er private, så hvis man har købt en returbillet, så gælder den kun til den sammen buslinie. SMART!

Det betyder at vi kan nå at handle lidt. Vi finder et supermarked og køber kød og drikkevarer til et par dage. Bagefter går vi tilbage og venter på bussen igen.
Cyklerne står heldigvis der hvor vi stillede dem, så vi cykler hjem igen, laver en kop kaffe og slapper af.

21. juni
Vi tager ind til Colchester igen. Vi skal finde et posthus.
Nu føler vi at vi kender byen og har nemt ved at finde rundt. Vi besøger lige biblioteket igen, så vi kan læse vores mails. Kun 1 ny, så det klarer vi hurtigt.
Bagefter finder vi posthuset, får sendt en back-up cd af alle vores billeder og dagbog hjem til Jette.

Det er egentligt dumt at købe postkort, når vi tager så mange gode billeder selv. Vi leder derfor efter en butik, hvor vi kan købe fotopapir i postkortstørrelse til vores printer. Efter 2 forsøg lykkes det. Prisen er 7,95 £ ifølge prissedlen, men da en pakke står til 4,95 £, spørger vi lige en ekstra gang for en sikkerheds skyld, og får besked på, at vi kan købe en pakke til 1 £. Vi skynder os at købe to pakker, mens prisen er god.

Vi trasker lidt rundt og kigger på de små forretninger. Vi har tidligere set en lille rejseelkedel og beslutter os for at købe den, så vi kan koge vand uden at bruge gas.

Vi er næsten nået udenfor byen igen, da vi ser en lille specialforretning. Vi mangler et brød, så vi går ind og kigger. Der er mange sjove ting. Vi køber nogle butterdejs-trekanter med kylling, så kan vi prøve noget nyt til frokost og så finder vi rigtigt fuldkornsrugbrød og en sennep, der ser (næsten) rigtig ud.

22. juni
Vi pakker sammen og imens vi går og pakker, kommer et par englændere forbi og stiller et par spørgsmål til Bent. De skal til Danmark i sommerferien i deres campingvogn, og spørger om vi kender nogle gode steder i Danmark, og om det er muligt at campere i nærheden af København? Vi hjælper så godt vi kan og får en god snak med dem om Danmark, England, ferie, færgeruter og camping. Det var rart at få lidt tips og englænderne var glade for at høre om Danmark. Vi anbefalede dem selvfølgelig at prøve campingpladsen i Ishøj, så lad os se om de prøver det. Vi byttede visitkort, og vi blev inviteret til at komme forbi deres hus i Chester, hvis vi skulle den vej efter sommeren.

Vores campingpas var ankommet til campingpladsen, så nu kunne vi bevise vores medlemskab af den engelske caravanclub. Det var rart. Det har vi forsøgt at få tilsendt på de sidste 2 pladser. Nu lykkedes det heldigvis.

Bent vil gerne lidt ind i landet igen, så vi kører mod en campingplads, lidt nordvest for Cambridge, der ifølge beskrivelsen ligger utroligt skønt og roligt lige ud til floden. Vi kører af landevejene, som vi plejer, for at se mest muligt, og kan nyde det dejlige vejr imens.

Campingpladsen ligger et stykke ude på landet, vi kører gennem en lillebitte by og forbi en stor, flot vandmølle og er så ved campingpladsen, helt nede ved floden. Virkelig en dejlig beliggenhed. Vi når at køre hele campingpladsen igennem inden vi finder opsynsmanden. Han fortæller os desværre at alt er optaget.

Vi vidste godt at der var en risiko. Vi plejer ikke at skifte plads om fredagen af samme årsag. Det er nemmest at finde ledige pladser om mandagen, når de andre er taget hjem igen. Pladsen var desuden meget lille.
Hvad nu? Skal vi finde en anden plads i nærheden, eller skal vi køre videre nordpå til Peterborough? Vi prøver først at finde en anden plads i nærheden. Ifølge vores kort, skal der ligge fire pladser i nærheden af floden. En optaget - tre tilbage. Vi prøver! Vi kører ind til Huntingdon og lige over broen, og så er vi i Godmanchester. Her ligger to pladser. Den ene ser temmelig slidt ud, så vi prøver den anden. Den ligger ved siden af en lille havn og beliggenheden er skøn, lige ned til floden.

En flink mand kommer og hjælper os til rette. Plads-ejerne er først hjemme efter klokken 19, så manden hjælper os og fortæller hvor vi kan finde en ledig plads. Vi bliver ledt til en plads med direkte udsigt over floden og slår os ned. Fint vejr og skøn udsigt.

Vi sidder "på terassen" og kigger ud over floden. Det er rart at sidde og følge med i trafikken. Der er lidt underholdning. Et par både glider forbi og en kano, og ind imellem løber en kanin hurtigt over græsplænen, så man kan bare sidde og slappe af i solskinnet og læse lidt, når aktiviteten daler på floden.

På sporene efter kaninerne, kunne vi nu godt have gættet, at der må være mange. Der er kaninlorte over alt, men de fleste er rimeligt tørre. Det er ikke så lækkert - men udsigten er.

Ved syv-tiden kommer plads-ejerne og hilser på os. De kommer med lidt brochurer og vi bliver budt velkommen. Prisen for pladsen overrasker os lidt. Det er en lille plads, men de tager alligevel 11 £ (med strøm), lige så meget, som på caravan-klubbens lækre plads.

Mens vi spiser kan vi se en lille familie navigere rundt i kajakker udenfor. Forældrene lærer børnene at sejle kajakkerne, og de lærer det hurtigt. Man får helt lyst til at prøve.

23. juni
Da vi står op, er der kommet vildt mange nye kaninlorte udenfor vores autocamper. Vi synes nu alligevel at det bliver for meget at jokke rundt i. Ikke særligt lækkert, når man skal ind og ud af vognen hele tiden.

Vi er jo ikke bundet af noget, så vi vælger at se på et andet sted. Vi kører derfor østpå ud mod kysten.

I den engelske autocamperforenings bog, har vi læst om en campingplads, der ligger på en hestevæddeløbsbane. Det lyder lidt sjovt og lidt underligt, så vi vil lige checke om det er rigtigt. Vi kan se landskabet ændre sig, da vi nærmer os kysten. Det bliver fladt og der er køer på markerne.

Vi følger skiltene mod væddeløbsbanen i Great Yarmouth, kører ind over banen og rigtigt - der er en campingplads inde på midten af grønsværen. Det ser meget hyggeligt ud, så det må vi prøve. At det samtidig er en plads, der ligger meget tæt på stranden, gør heller ikke noget.

Da vi skriver os ind, bliver vi gjort opmærksom på, at der er løb mandag aften, og imens der er løb, kan man ikke køre ind og ud fra campingpladsen, men man kan godt gå. Vi får besked på, at vi kan komme og hente billetter til løbet mandag formiddag. Det lyder da spændende, det må vi prøve.

Vi finder selv en god plads at "bo", og stiller læhegnet op. Det har vi ellers ikke brugt de seneste gange, men det blæser lidt mere her ude ved vandet. Vejret er fint. Sol og lidt småskyer ind imellem.

Vi cykler over til Spar-købmanden, som bor i villakvarteret i nærheden. Der er ikke noget særligt stort udvalg, så vi køber bare nogle småting.

Der er en stor bakke, som vi skal over, for at komme ned til vandet. Den krydser vi og kan så se vand. Der er et stykke ud til vandet, med klitter og sandstrand. Der er ikke så mange mennesker selvom det er lørdag eftermiddag.
Vi cykler ind mod byen og snart efterløser det ene forlystelsessted det andet. Først flere små søer og kanaler, hvor man kan sejle i kano, robåd eller vandcykel. Derefter var der et stort område med kunstigt græs, hvor alle pensionisterne spille en slags udendørs bowling, hvor det gælder om at komme nærmest en hvid kugle. De ser nu ud til at have det temmelig hyggeligt.

En kæmpestor mole skyder ud i vandet med alle mulige forlystelser, spillesteder og spisesteder. Det er meget større end Brighton, vist det største i England. Der er badeland, hoppepuder og legepladser for ungerne. Og skulle man få lyst til at gå indendørs, er der biografer, bowlingbaner mv. Godt at vi bor lidt længere ude af kysten, for her er nok ikke stille om aftenen. Modsat kysten er der forretninger, spisesteder og hoteller. Et rigtigt ferieland. Her inde er der masser af mennesker.

Vi får en lille øl, på en pub i strandkanten og kan sidde og betragte al mylderet, inden vi cykler tilbage til campingpladsen. Det er tid til en kop kaffe og det er muligt at sidde ude i solen og læse de turistbrochurer Susan har hentet i informationslokalet.

Det er Sankt Hans aften, så vi tænker lidt på venner og familie i Danmark, mens vi spiser mørbradbøffer og ris med ærter og champignoner. Bent tager opvasken, og Susan skriver dagbog.

24. juni
Vi cykler lidt nordpå til en lille by, der hedder Caister. Vi har læst, at der skal være karneval i byen, men kender hverken sted eller tidspunkt. Vi cykler igennem byen og lægger mærke til en lille campingplads, så vi skal lige ind og kigge, men vores plads er rarere. Da vi kommer igennem byen, er vi ude ved stranden. I strandkanten ligger en redningsbåd, som besætningen er ved at spule ren.

Stranden ser lækker ud, men der er ikke mange mennesker, selv om det er søndag. Vi stiller cyklerne og går en tur på stranden. På opslag rundt om, kan vi se reklamer for "vores" væddeløbsbane og løbet mandag aften, men ikke noget om karneval. Vi cykler en anden vej tilbage, og ser et bibliotek, men det er lukket. Vi kunne ellers godt bruge en Internet-forbindelse. Vi har stadig problemer med forbindelsen.

Caister virker som en lille, rolig by, men der er et stort supermarked i udkanten af byen, og der er åbent, så vi køber lidt frugt og grønt, men vi må tage hensyn til at vi skal have alle varerne med på cyklen. Karneval fandt vi ikke, men havde en god tur på et par timer.

Cykelforholdene er ikke gode i England. Der er ikke mange cykelstier og man kører mange steder i kanten af landevejene. Vi skulle igennem et par rundkørsler og det ene sted, var det næsten umuligt at komme over med en cykel på grund af den tætte og hurtigkørende trafik.

Resten af dagen nyder vi solen udendørs og sidder og studerer livet på campingpladsen. Naboerne har deres børn og børnebørn på besøg, så der er liv og glade dage. Bedsteforældrene ser trætte ud, da de bliver alene igen.